دانشمندان میزان مرگ و میر را در طیف کاملی از بیماری COVID-19 تخمین زدند

 19 آوریل 2020 - در نوزدهم آوریل 2020 ، نزدیک به 2.4 میلیون مورد از کورونا ویروس جدید و بیش از 164000 مرگ و میر ناشی از آن ثبت شد. در اوایل انتشار این ویروس، بیشترین موارد از ووهان گزارش می شد. با این حال، بیشترین تعداد موارد ابتلا به این ویروس به سرعت در خارج از چین یعنی از ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، کره و اکنون از ایالات متحده، گزارش می شود.

علائم این ویروس شبیه به آنفلوانزا و ذات الریه ی ویروسی است و شامل سرفه، عطسه، گلو درد و احساس خستگی (به نام میالژی) می باشد. موارد در چین به دو دسته اصلی طبقه بندی شده بودند: دسته اول شدید، که به مواردی اطلاق می شد که بیمار 30 بار در دقیقه یا بیشتر تنفس می کرد (تاکی پنه) و در حالت استراحت اشباع اکسیژن خون او 93٪ یا کمتر بود. دسته دوم بحرانی که شامل افرادی می شد که نیاز به تهویه ی مکانیکی داشتند یا دچار شوک سپتیک و نارسایی چند عضو شده بودند.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 80٪ موارد كورونا ویروس جدید در چین تا 20 فوریه 2020 علائم خفیف تا متوسطی ​​را نشان دادند، حدود 14٪ بیماری شدید و 6٪ به مرحله بحرانی رسیده بودند كه نیاز به تهویه مکانیکی داشتند. کسانی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به بیماری شدید بودند، افراد بالای 60 سال و افرادی با بیماری های زمینه ای دیگر مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری مزمن تنفسی، بیماری های قلبی عروقی و سرطان، بودند.

شدت COVID-19 چگونه ارزیابی می شود؟

تمام بیماریهای بالقوه کشنده دارای یک ویژگی به نام "نسبت تلفات بیماری(the case fatality ratio)" هستند. به عبارت ساده تر، به نسبت افرادی که از این بیماری می میرند به تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، نسبت تلفات بیماری گفته می شود. در حالی که بسیاری از بیماریهای عفونی مانند تب زرد ، آنفلوانزا و ویروس ابولا نسبت مرگ و میر(یا CFR)  نسبتاً دقیقی دارند، نسبتهای پیشنهادی برای SARS-CoV-2  آنقدر متفاوت است، که قابل اعتماد نیستند.

دلایل بسیاری وجود دارد که بدست آوردن یک نسبت CFR قابل اعتماد برای SARS-CoV-2 را دشوار کرده است. اول این که، 2-3 هفته ممکن است بین علائم در حال توسعه و تایید بالینی مورد (مرگ یا بهبودی) سپری شود. در یک اپیدمی گسترده مانند  COVID-19، نتیجه گیری بالینی برای بسیاری از موارد گزارش شده، نامعلوم است. بنابراین، صرفاً تقسیم تعداد مجموع مرگ و میر بر تعداد موارد گزارش شده، دقیق نخواهد بود، زیرا بسیاری از مرگ و میرها گزارش نشده اند، و نسبت مرگ و میر مورد محاسبه در اوایل بسیار کم خواهد بود. این اثر در اپیدمیهای گذشته ی بیماریهای تنفسی از جمله آنفولانزای SARS و H1N1 مشاهده شده است.

یکی دیگر از عواملی که این مسئله را دشوار می کند، این واقعیت است که در دوره گسترش نمایی ویروس، مدت زمان بین علائم و نتیجه (بهبودی یا فوت) غالباً سانسور می شود و تخمین های این دوره غالباً مغرضانه هستند. علاوه بر این، در مراحل اولیه ی اپیدمی، مراقبت و نظارت معمولاً بر روی موارد شدیدتر متمرکز است، به خصوص وقتی ظرفیت تشخیصی محدود باشد (مانند مورد COVID-19). از آنجایی که تعداد موارد بسیار شدید بیماری بیشتر گزارش شده است، کسر تلفات بالاتر از تعداد داده های پراکنده تر است. این باعث می شود CFR بیشتر شود. داده های مربوط به ووهان در درجه اول از بیمارستان هایی، که شدیدترین موارد بیماری در آنها وجود داشت، گزارش شده بود، در حالیکه بیشتر بیماران مبتلا به کروناویروس در خانه ایزوله شده بودند.

اکنون در مورد مخرج این کسر: مجموع همه کسانی که به ویروس مبتلا شده اند از جمله کسانی که دارای علائم خفیف هستند و افراد بدون علامت باید در مخرج این کسر قرار گیرد. یافتن این عدد با هر درجه ی دقتی، نیاز به یک بررسی جامع از جمعیتی دارد که عفونت در آن شیوع یافته است. این تیم معتقد است که مطمئن ترین روش برای انجام این کار با تستهای سرولوژیکی میسر می شود: اما تعداد بسیار کمی از این تست ها در دسترس هستند. بنابراین، تیم برای بدست آوردن مجموعه داده های مورد نیاز خود، از داده های حاصل از آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) جمعیت بین المللی ووهان که به چین برگردانده شده بودند، استفاده کرد. تست PCR کاملاً حساس است و بنابراین مناسب برای این مطالعه بود.

با در نظر گرفتن هر دو مورد، تیمی از محققان امپریال کالج لندن با هدف محاسبه ی یک نسبت معقولانه تلفات و نرخ مرگ و میر ناشی از این عفونت، تحقیقاتی را انجام دادند که براساس داده های چینی و همچنین گزارش های بین المللی استوار است. این تحقیق بصورت آنلاین بر روی پلت فرم MedRxiv منتشر شده است.

یافته های پژوهشگران چه بود؟

محققان به این نتیجه رسیدند که میانگین زمان از شروع یک مورد ابتلا به  SARS-CoV-2تا مرگ،18.8  روز است که البته می تواند حدود نیم روز متفاوت باشد. با توجه به کاهش بعدی اپیدمی در چین، آنها بعداً این زمان را به حدود 18 روز اصلاح کردند.

آنها در یک مجموعه داده ی دیگر از موارد خارج از چین، دوره ی زمانی از شروع تا بهبودی را 22.6 روز محاسبه کردند.

آنها همچنین دریافتند که بالاترین میزان CFR در افراد مسن (افراد بالای 80 سال) است که حدود 13.4 است، در حالیکه CFR برای گروه سنی 50-59 سال برابر با 1 درصد محاسبه شد. در موارد خارج از چین، آنها CFR را 2.7  درصد تخمین زده اند. آنها با جمع آوری تمام داده ها، CFR فعلی را در چین 1.4 درصد تخمین می زنند.

موارد تشخیص داده نشده به دلیل متفاوت بودن تعاریف، روش های نظارت و اولویت های سیستم سلامت یک مشکل عمده ی مکرر هم در چین و هم در خارج از چین بودند. در صورت تعدیل این میزان، میزان مرگ و میر عفونت 0.66٪ تخمین زده می شود، اما این بار در گروه های سنی مختلف متفاوت است که از سن 50 سالگی و حتی در گروه سنی بالای 80 سال به شدت افزایش می یابد.

این برای سلامت عمومی چه معنایی دارد؟

محققان خاطرنشان كردند: در حالی كه CFR تخمین زده شده ی آنها كمتر از سایر ویروسها مانند SARS یا MERS است، اما بسیار بیشتر از گونه ی آنفلوانزای H1N1 در سال 2009 است. پایین بودن CFR تخمین زده شده، نسبت به آنچه در چین و سایر کشورها محاسبه شده است، در درجه اول به دلیل این است که آنها موارد خفیف و بدون علامت را حذف می کنند. همچنین با میانگین سن جمعیت بیمار و فراوانی بیماری ها و شرایط زمینه ای متفاوت خواهد بود. این به نوبه خود، ممکن است با منطقه جغرافیایی و سطح درآمد تغییر کند، زیرا خطر وجود سایر بیماری ها بطور همزمان در این گروه های مختلف اقتصادی اجتماعی، متفاوت است.

افزایش وابسته به سن در CFR مشهود است، اما میزان بسیار پایین در گروه زیر 20 ممکن است به دلیل مقاومت ذاتی در برابر عفونت، یا انطباق پذیری بالای آنها در برابر استرس و بیماری یا هر دو باشد. آزمایش سرولوژیک در این جمعیت تنها راه درک شیوع واقعی عفونت در این گروه و سهم آن ها در گسترش ویروس است.

محققان احتمال ابتلا به همه گیری های گسترده تر COVID-19 را در بسیاری از جوامع خاطر نشان کردند. آنها نتیجه گیری نمودند: "برآوردهای ما از IFR[1] ، به ارزیابی های مربوط به تأثیرات بهداشتی این بیماری که احتمالاً در کشورهای مختلف تجربه می شود، کمک می کند و بنابراین اتخاذ تصمیم برای سیاست های کاهش شیوع این بیماری بر اساس آن صورت گیرد.

منبع:

Verity, R. et al. (2020). Estimates of the severity of COVID-19 disease. medRxiv preprint doi: https://doi.org/10.1101/2020.03.09.20033357

https://www.news-medical.net/news/20200419/Scientists-estimate-fatality-ratio-across-full-spectrum-of-COVID-19-disease.aspx

 



[1] infection fatality ratio